نحوه عضویت در اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری    |    مطالب آموزشی را در اینجا بخوانید - ویژه حقوقدانان    |    تحلیل اخبار حقوقی کشور    |    خبرقانون
خبر فوری

 EN | شهروند خبرنگار |              | ارتباط با ما | تبلیغات در سایت            

Live

​​​​رسانه مستقل حقوقی کشور

​​شماره مجوز : ۹۳۶۱۷

مراحل صدور سند مالکیت برای ساختمان‌های فاقد سند رسمی

 سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، مراحل صدور سند مالکیت در اجرای قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی مصوب ۱۳۹۰/۰۹/۲۰ را تشریح کرد.

اعظم قویدل گفت: این قانون برای رفع مشکلات ثبتی املاک و اراضی فاقد سند مالکیت که با قولنامه‌های عادی مورد معامله واقع شده‌اند و نیز مفروز و مجزی کردن املاکی که در محل به صورت مفروز در تصرف اشخاص است ولی با سند مالکیت مشاعی مورد معامله واقع شده‌اند، است. در اصل برای شش دانگ کردن اسناد مالکیت مشاعی مفروز التصرف به تصویب رسید و 

وی افزود: صدور سند مالکیت نسبت به یک ملک یعنی تثبیت مالکیت شخص یا اشخاص در آن ملک با قید حدود، مساحت، نوع ملک، کاربری، حقوق ارتفاقی و… مشخص شده در سند مالکیت؛ بنابراین مردم برای تثبیت مالکیت خود باید نسبت به ثبت ملک و اخذ سند مالکیت اقدام نمایند.

مزایای سند مالکیت

قویدل تصریح کرد: از مزایای سند مالکیت می‌توان به اثبات مالکیت، تسهیل معاملات، حفظ امنیت حقوقی و قضایی معاملات، امنیت در سرمایه‌گذاری، جلوگیری از معاملات معارض، پیشگیری از جرائمی مانند فروش مال غیر، مزاحمت ملکی، تصرف غیر قانونی، تغییر کاربری بدون مجوز و کلاهبرداری اشاره کرد.

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: شهروندان اگر ملکی دارند که فاقد سند مالکیت است، دو حالت برای آن ملک متصور است یکی اینکه ملک مورد تقاضا فاقد هرگونه سابقه ثبت است و دیگری اینکه ملک دارای سابقه ثبتی بوده ولی با قولنامه و بیع نامه عادی مورد نقل و انتقال واقع شده باشد.

وی گفت: در حالت اول اگر ملک مورد تقاضا، کل یا قسمتی از یک پلاک ثبتی است که آن پلاک فاقد سابقه ثبت است یعنی برای آن تاکنون اظهارنامه ثبتی نداده‌اند، متقاضی می‌تواند با ارائه مدارک و مستندات اثبات‌کننده مالکیت از قبیل قولنامه عادی، مبایعه نامه، گواهی حصر وراثت و… به انضمام نقشه ملک و استشهادیه شهود مبنی بر تصرفات بلامعارض ملک توسط متقاضی یا همان مستدعی ثبت، نسبت به تقاضای ثبت ملک خود در اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک اقدام نماید. در این صورت پس از بررسی سوابق ثبتی و معاینه محل توسط مامورین ثبت و احراز تصرفات مالکانه متقاضی ثبت، اظهارنامه ثبتی ملک تنظیم و با انجام عملیات مقدماتی ثبت از قبیل انتشار آگهی‌های نوبتی و تحدیدی و سپس تحدید حدود ملک، سند مالکیت ملک مورد تقاضا به نام متقاضی صادر می‌شود.

وی افزود: در حالت دوم متقاضی پس از تهیه نقشه دارای مختصات جغرافیایی یا (UTM) از ملک مورد درخواست تحت سامانه شمیم توسط نقشه برداران سازمان نظام مهندسی و یا نقشه برداران برون سپار دارای کد SSBR از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، نقشه مزبور و مدارک و مستندات مالکیت ملک خود را در سامانه sabtemelk.ssaa.ir بارگذاری و تصویر مدارک برابر با اصل شده را به نشانی اداره ثبت اسناد و املاک وقوع ملک ارسال دارند

 

​​@khabarghanoon

ما را دنبال کنید